2013. február 6., szerda

Reformkenyér házilag


Egy kis személyes:

Bár az én gyerekkoromban már mindig lehetett kapni friss kenyeret a boltban, ennek ellenére az én dédim minden hétvégén kemencében sütötte meg a család "mindennapi kenyerét".
     Nekem ez mindaddig eszembe sem jutott, míg egy "Könyvklub"-os rendelés kapcsán tévedésből egy olyan kiadványt kaptam, amely az otthoni kenyérsütésről szólt. Gyönyörű színes képek és számos recept igyekezett meggyőzni az olvasót, mennyire jó dolog otthon elkészíteni a kenyeret. Ám a hozzávalók nagy részét nem lehetett beszerezni, a kenyérsütő pedig pedagógus fizetésből elérhetetlen volt, s nem is lehetett kapni. Így hamar letettem arról, hogy lakásomban érezzem a frissen sült kenyér illatát.
     Nagy álmom teljesült, amikor 20 év múlva csak sikerült megvennem a kenyérsütő gépemet. Minden variációt kipróbáltam, de egy kicsit csalódtam. Annyira nem jött be se nekem, se a családomnak az így sütött kenyér..
De a házi kenyérsütésről ennek ellenére nem tettem le. Szerettem volna adalék és színezőanyag-mentes kenyeret enni és tenni szeretteim asztalára.

Sikerült!!!!

S mindenkit arra bíztatok, hogy próbálja ki! Sem különleges sütő, sem különleges sütni tudás nem szükséges hozzá. Elhatározás kérdése az egész.
Én már lassan egy éve sütöm rendszeren itthon a kenyeret, de sosem mértem ki a mennyiségeket, csak úgy találomra állítottam össze a kenyértésztát. Ma pontosan "mérlegeltem", hogy meg tudjam osztani ennek a nagyon finom kenyérnek a receptjét.Folyamatosan fogom feltenni házi kenyereim hozzávalóit és elkészítését.

BÁTORSÁG! Érdemes belevágni!

Hozzávalók:

10dkg finomliszt
10dkg rétesliszt
10dkg teljes kiőrlésű rozsliszt
10dkg teljes kiőrlésű tönköly búzaliszt
2dl langyos víz
1 kávéskanál só
1 mokkáskanál cukor
0,5 tasak szárított élesztő
2 kávéskanál lenmag
2 kávéskanál napraforgómag
1 kávéskanál búzakovász (elhagyható)
2 evőkanál olívaolaj (napraforgó olaj)
 1 tojás a kenéshez

Elkészítése:

A szárazanyagokat összekeverjük, s a langyos vízzel bedagasztjuk.Mikor már kezd leválni a kezünkről, beledolgozzuk az olajat és a magvakat.Rugalmas, a kelt tésztától kicsit keményebb tésztát kell kapjunk.Meleg helyen duplájára kelesztjük. Lisztezett gyúrótáblára borítjuk, s kezünk segítségével hosszúkás kenyérformára igazítjuk. Sütőpapírral bélelt tepsibe tesszük, s ott is hagyjuk egy fél órát pihenni. Megkenjük a tetejét egy tojás sárgájával, s gazdagon meghintjük len és napraforgómag keverékével, 170°C-os sütőben ropogósra sütjük. (35-40 perc)

Tipp:

A magvak fajtáját változtathatjuk ízlésünknek megfelelően.
Ne használjunk friss élesztőt, mert akkor másnapra intenzív élesztő illata lesz a kenyérnek!
Sütés után a forró kenyeret vegyük ki a tepsiből, s tegyük rácsra! (Másképp az alja vizes lesz a meleg párától)
Általában nem szokás a kenyeret tojással kenni, de így jobban ráragadnak a magvak.
A liszt minőségétől függően a szárazanyag és a folyadék mennyisége kicsit változhat.

Pihen a formára igazított kenyértészta


Sütés előtt

A frissen sült kenyér szeletelve


Kenyérszeletek

Kenyérszeletek


A frissen sült kenyér szeletelve
t.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Itt hagyhatsz megjegyzést ;)