2013. augusztus 11., vasárnap

Vegetáriánus "húsleves" tökbélből


Egy kis személyes:

Olvasmányélményeim, s az idős smerőseim elbeszélései alapján tudom, hogy a  szegény emberek mindent megbecsültek, ami megtermett, s találékonyságuk ,ha főzésről volt szó, felülmúlt minden képzeletet.Szinte a semmiből is képesek voltak finomat készíteni.
Valahol olvastam, hogy a falusi parasztasszonyok a tök beléből is fantasztikus "húslevest" főztek. Vagy azért, mert nem jutott hús, vagy azért mert betartották a negyven napos böjtöt húsvét előtt.
Tökfőzelék készítése közben épp kidobni készültem a kivájt belet, mikor ez eszembe jutott.Gondoltam,egy próbát megér! Most már tudom, nem egyszeri próbálkozás volt. Én sosem voltam igazán húsrajongó, több évig teljesen el is hagytam az étrendemből, természetes volt, hogy nekem ízlett a végeredmény! De a férjemet, aki rajong a húslevesért, is ennyire elbűvölje, azt nem gondoltam volna! Azt mondta, ezután mindig így készítsem.Ízében, színében, állagában nagyon hasonlít rokonára.A receptben nincs semmi ördöngősség. Bárki elkészítheti.

Hozzávalók:

egy nagyobb vagy két kisebb spárgatök kikapart bele magostól
4-5 sárgarépa
3 petrezselyeem
egy kis darab karalábé
egy darab zeller
egy kis cikk kelkáposzta
3 fej gomba
1 fej vöröshagyma
1 gerezd fokhagyma
1 csokor petrezselyemzöld
pár szár zellerzöld
10-15 szem egész bors ( lehet fekete, de én vegyesen használom)
só (esetleg Vegamix vagy ételízesítő-ez elhagyható)
1 evőkanál olaj (kevesebb lehet, ha diétásabban szeretnénk)

Elkészítése:

Pontosan úgy járunk el, mintha húslevest főznénk.
A tökbelet hideg vízzel odatesszük főni lassú tűzön. Hozzáadjuk a borsot. Ha felfőtt, felzöldségezzük. Nem kell megijedni, ha a tökbéltől zavarosabbnak látszik a leveslé, szűrés után szépen letisztul.
Mindaddig gyöngyözve éppen csak főzzük, míg a zöldségek meg nem puhulnak. Mielőtt levesszük a tűzről, meglocsoljuk a tetejét olajjal. Ezt nem az ízért,hanem a látványért tegyük meg!Sűrű szűrőn leszürjük, s bármilyen levesbetéttel tálaljuk.
Könnyű, finom leves,jó étvágyat hozzá!



1 megjegyzés:

Itt hagyhatsz megjegyzést ;)